Log in

آموزش زبان به کودکان از طریق بازی های گروهی و بیان احساسات

Last updated on December 15, 2022 by with 161 Views and Reading Time: 4 minutes

آموزش زبان به کودکان کاری بسیار ظریف و هنرمندانه می باشد. یادگیری زبان دوم نیاز به تمرین مداوم دارد. بنابراین می تواند برای زبان آموزان سخت یا خسته کننده باشد. بخصوص اگر کودکان در محیطی با زبان متفاوت در حال رشد باشند. زیرا واژگان شنیداری و گفتاری آنها متفاوت خواهد بود.

آموزش زبان به کودکان

یکی از ابزارهای مهم در آموزش زبان به کودکان می تواند بازی و نیز تصویرسازی باشد که نقش بسیار مهم و کلیدی در تسریع روند یادگیری و کیفیت آموزش زبان به کودکان دارد. بازی روشی برای بیان خود و ایجاد ارتباط در کودکان است که حاصل برانگیخته شدن افکار، احساسات و تجربیات آنها می باشد. کودک در بازی می آموزد که چگونه یاد بگیرد و نیز چگونه در تعامل با دیگران مهارت های زبانی را بکار گیرد.

Childhood Years An English question for discussion at LELB Society with flashcards and selected reading passage

ایجاد فرصت برای گفتار و به کار بردن زبان از طریق مهارت های تعاملی بین کودکان اگر در محیط بازی شکل بگیرد درک کودک از به کارگیری کلمات برای بیان افکار خود، به او در یادگیری زبان یاری می رساند.

ویدیوی این مقاله را ببینید

از طریق بازی، کودکان اسم ها، افعال و چگونگی توصیف افکار و احساسات خود را یاد می گیرند. زیرا در بازی آنها نیاز دارند که بتوانند آنچه دیگران می گویند بفهمند و یا نوشته ها را بخوانند. بنابراین در شرایطی واقعی تر در کلاس احساسات خود را با به کارگیری مهارت های زبانی بیان می کنند و با استفاده خلاقانه از زبان بدون فکر کردن به فرم های زبانی، آن را فرا می گیرند.

کودکان احساسات و افکار خود را با صمیمیت، وضوح و روشنی بیان می کنند. زمانی که قدرت و احساس رضایت ناشی از بیان خود را تجریه می کنند احساس لذت و شادی، تکرار یادگیری را در آنها تسهیل کرده و انگیزه ادامه یادگیری را در آنها افزایش می دهد. بنابراین آموزگار نقش تسهیل کننده ارتباطات و ترویج مشارکت و نیز ایجاد رقابت سالم را در آموزش زبان به کودکان را ایفا می کند.

روانشناسی کودک در آموزش

مهمترین وجه اشتراک کودکان “کودک بودن” است. هر کودک دارای شخصیت خاص خود است. معلم باید شخصیت هر یک از آنها را شناخته و با هر یک از آنها به تناسب شخصیت وی رفتار کند. هنر معلم خوب در برقراری ارتباط درست با کودکان و پایه ریزی احترام متقابل می باشد. اگر کودکان معلم خود را دوست بدارند بدون ترس و با احترام در کلاس حاضر شده و با تمایل درونی از یادگیری لذت می برند.

توجه به توانایی های کودکان

کودک نمی تواند ساعت های متمادی به کار کردن و تفکر بگذراند. باید در فرصت های لازم و مناسب او را آزاد گذاشت تا آنچه مورد علاقه اوست، انجام دهد و معلم فقط ناظر و راهنما باشد. کودک با حس آزادمنشی خاص خود، دوستان خود را بدون توجه به اختلافات طبقاتی، ظاهری و غیره برمی گزیند و روحیه ای مساعد برای دوستی و همکاری دارد.

کودک با دقت و کنجکاوی بسیار اندیشیده و سوال می کند. سوال های کودکان در حد تجربه های خود آنها بوده، اگر در مراحل نخستین با خوش رویی و مهربانی پاسخ داده شود به تدریج کنجکاوتر شده و از این رو دامنه اطلاعات آنها گسترش می یابد.

ایجاد انگیزه در کودکان

کودکان علاقه دارند هر چه زودتر در کاری که آغاز کرده اند موفق شوند. اگر معلم روشی به کار برد که کودک زودتر نتایج موفقیت خود را لمس کند میل به پشتکار و اقدام به کارهای تازه و بهتر در او رشد میکند. اما اگر با انتقادهای بزرگ و آزاردهنده مواجه شود، احساس سرافکندگی و عدم اعتماد به خود در کودک شکل می گیرد. نباید فراموش کرد که احساس موفقیت در یک کار مهمترین انگیزه برای فعالیت های بعدی کودک است.

به کارگیری تخیل کودکان

برخی از کودکان به دلیل دیدن فیلم و کارتون های تخیلی، خود را به جای قهرمان داستان ها می گذارند و در عالم خیالی که برای خود ساخته اند از دنیای واقعی فاصله می گیرند. معلم باید با روشی مطلوب آنها را به دنیای واقعی سوق دهد.

اگر کودکان بی درنگ از عملی که انجام می دهند بازداشته شوند، احساس ترس و از دست دادن اراده تاثیر منفی در شخصیت آنها خواهد گذاشت. در چنین مواقعی “گوش کردن فعال” به آنچه کودکان ابراز می کنند و شرکت دادن آنها در بازی و نمایش های گروهی می تواند موثر باشد. علاوه بر آن، معلم می تواند کودکان را از طریق نقاشی و به تصویر کشیدن افکار خود یا نوشتن داستان در بکارگیری قوه تخیل کمک نماید.

مثل های فارسی

آشنایی با خواندن و نوشتن فارسی از طریق داستان های عامیانه ی ادبیات فارسی بخشی از دوره های آموزشی در سطح ابتدایی می باشد. مثل های فارسی به شکل نثر کوتاه و آهنگین یا در یک بیت شعر به کار رفته اند. مثل ها نمونه های خوبی برای آشنایی با فرهنگ و ادبیات فارسی بوده و علاوه بر آن، داستان های آموزنده و مفاهیم کاربردی برای زندگی روزانه را به همراه دارند.

مثل ها به جز معنای ظاهری، دارای معنای اصلی و محتوایی هستند که به آسانی با روایت داستان مربوط به آن ها درک می شوند. مثل ها به عنوان پند و اندرز در زبان مردم عادی جریان دارند و آشنایی با آن ها برای زبان آموزان غیر فارسی زبان به دلیل کاربری در زبان محاوره ای لازم می باشد.

Learn Persian with Stories at LELB Society - Story of Elephant and Ant

آموزش زبان به کودکان با داستان

در دوره های آموزش زبان به کودکان به ویژه زبان فارسی، محتوای مربوط به هر درس قبل از کلاس در سایت بارگذاری می شود. در یادگیری زبان فارسی از طریق داستان های عامیانه و مثل های فارسی هر چهار مهارت گوش دادن، صحبت کردن، خواندن و نوشتن به صورت همزمان به کار گرفته می شوند.

به این نحو که ابتدا داستان به شکل صوتی با لحن صحیح برای زبان آموزان خوانده می شود و فایل صوتی قبل از کلاس در اختیار زبان آموزان قرار می گیرد. بنابراین زبان آموزان امکان دقیق گوش کردن را حتی برای چند بار در صورت لزوم خواهند داشت.

زبان آموزان با گوش کردن و فهمیدن محتوای داستان با آن ارتباط برقرار کرده در مرحله بعدی یعنی “صحبت کردن” از آن ها خواسته می شود که با فکر و اندیشه خود داستان را بازگو نموده و بعد در قسمت کامنت گذاری به بیان مطالب خود در ارتباط با داستان در یک یا چند جمله بپردازند.

Leave voice and text comments at LELB Society to learn asynchronously

زبان آموزان به پرسش های محتوایی که در صفحه مربوطه به درس در سایت گذاشته شده قبل از کلاس از طریق کامنت گذاری پاسخ می دهند و به دنبال این مراحل زبان آموزان وارد مراحل بعدی زبان، یعنی خواندن و نوشتن می شوند.

زبان آموزان قبل از کلاس نظرات و پاسخ های همدیگر را دیده و می توانند به آنها نیز پاسخ داده و مفاهیم و دیدگاه های خود را با دیگران به اشتراک بگذارد یا به خوبی با یکدیگر در آن زمینه تعامل کنند.

در پایان، زبان آموزان با حضور در کلاس به بحث و گفتگو در زمینه درس مربوطه پرداخته و دانسته های خود را ارائه می دهند و اشتباهات گفتاری آنها تصحیح می شود. به این ترتیب، از زمان کلاس به طور بهینه استفاده خواهند کرد.

مزیت دوره های آموزشی، بهره بردن از روش یادگیری مشارکتی و فعال در زمینه زبان آموزی است که هدف آن بهبود آموزش، افزایش مهارت های زبان آموزی و تولید محتوا توسط خود زبان آموزان می باشد که یادگیری زبان را آسان و ماندگار می کند.

نقش اسباب بازی در رشد کودکان

اسباب بازی ها علاوه بر هدفمند سازی بازی کودکان، بازی طولانی مدت و پویا را به نمایش می گذارند. کودکان هنگامی که اشیاء مناسب بازی در دسترس هستند، بازی های طولانی تر داشته و از مزایای بیشتر بازی همراه با یادگیری بهره می برند. بر اساس مطالعات انجام شده، دو عامل اصلی در دسترس بودن اسباب بازی مناسب و نحوه مشارکت مادر با کودک در هنگام بازی بر رشد شناختی در دوران ابتدایی و پیش دبستانی کودک تاثیرگذار است.

نقش اسباب بازی کودکان

تاثیر اسباب بازی بر رشد فکری و خلاقیت کودکان

کودکان مشتاق هستند که در مورد جهان اطرافشان یاد بگیرند، و هر شکل، رنگ، ساختار، طعم و صدای جدید یک تجربه یادگیری برای آنهاست. اسباب بازی های ایمن و جذاب به کودک شما کمک خواهد کرد که او احساسات خود را کشف کند.

اسباب بازی هایی با رنگ های متضاد برای نوزادان شگفت انگیز است و درک شناختی آنها را تحریک می کند. همانطور که آنها رشد می کنند، کودکان از اسباب بازی ها برای شناختن دنیای اطراف و ایجاد رابطه استفاده می کنند. حیوانات و اسباب بازی هایی که موسیقی می زنند، مورد علاقه کودکان هستند.

اسباب بازی هایی مانند بلوک های بازی و مکعب های رنگی که برای ساخت و ساز طراحی شده اند علاوه بر رشد مهارت های حرکتی و هماهنگی دست و چشم کودکان به آنها اجازه می دهد اشکال بسیار متنوعی با استفاده از خلاقیت خود بوجود آورند و از روی هم قرار دادن آنها و بررسی وضعیت های متفاوت آنها به بسیاری از ارتباطات به صورت ذهنی دست می یابند.

به کارگیری اسباب بازی در آموزش زبان به کودکان

در دسترس بودن اسباب بازی ها در دوران کودکی تا سه سالگی با ضریب هوشی کودک رابطه دارد. ارتباط رسیدن به سطح بالاتری از رشد فکری با دسترسی کودکان به اسباب بازی های مختلف بدون در نظر گرفتن جنس، نژاد و یا طبقه اجتماعی کودکان در مطالعات تایید شده است.

به وضوح روشن است که بازی برای سلامت کودکان و رشد تعامل اجتماعی آنها تاثیر حیاتی دارد. بنابراین بهتر است در آموزش ابتدایی دوران کودکی از فرصت ها و تشویق به بازی رایگان به طور فزاینده ای استفاده شود. به علاوه بازی کودکان با اسباب بازی های ویژه برای درک غیر رسمی کودکان از ریاضیات و یادگیری مهارت های ریاضی مانند شمارش، برابری، جمع و تفریق تاثیر ویژه ای دارد.