Log in

تنظیمات دیدگاه در وردپرس برای طراحی رابط کاربری مناسب

Last updated on August 2nd, 2023 by | Category: Website Management Tips & Services | 50 Views | Reading Time: 6 minutes

تنظیمات دیدگاه در وردپرس تا چه اندازه مهم است؟ آیا می شود با تغییرات کوچکی در فرم ارسال دیدگاه، ترافیک سایت خود را افزایش داد؟ در این مقاله، نخست تعریفی از عبارت رابط کاربری یا User Interface در وردپرس را ارائه می دهیم. سپس به بررسی فاکتورهای مهم در ساخت و تنظیم فرم ارسال دیدگاه در وردپرس می پردازیم.

ویدیوی این مقاله درباره تنظیمات دیدگاه در وردپرس

رابط کاربری چیست؟

رابط کاربری به فضایی گفته می شود که ارتباط بین انسان و ماشین در آنجا رخ می دهد. در اصل، تمامی تعاملات بین کاربر و وب سایت شما در رابط کاربری سایت شما شکل می گیرد. در نتیجه، بهینه سازی رابط کاربری در وردپرس از اهمیت بسیار بالایی برخوردار می باشد. یکی از فاکتورهای مهم در ایجاد رابط کاربری مناسب، ارائه تجربه کاربری یا User Experience روان، سریع و جذاب می باشد.

فرم ارسال دیدگاه در وردپرس

فرم ارسال دیدگاه در وردپرس یکی از بخش های مهم رابط کاربری می باشد. در ساختار وردپرس، برای هر پست یا صفحه (page) می توان فرم ارسال دیدگاه در نظر گرفت. این کار می تواند به افزایش ترافیک در سایت وردپرس شما کمک کند. ولی پرسش مهم این است که فرم ارسال دیدگاه یا کامنت در وردپرس باید چه ویژگی هایی داشته باشد تا باعث ایجاد حس حضور اجتماعی یا social presence در وب سایت شما شود؟

Best Comment Box UI practices for a better UX in your website visitors
تنظیمات دیدگاه در وردپرس برای افزایش ترافیک سایت و تعامل کاربران

فرم ارسال دیدگاه به بازدیدکنندگان سایت شما این امکان را می دهد تا درباره محتوای سایت شما در قالب پست یا صفحه، اظهار نظر کنند و به پرسش و پاسخ بپردازند. لازم به ذکر است که ارسال نظرات در فرم دیدگاه به شکل غیر همزمان یا asynchronous انجام میگیرد. باید دقت کنید که فرم ارسال دیدگاه یا نظر با گپ یا گفتگوی همزمان اینترنتی که در زبان انگلیسی به آن چت یا Chat گفته می شود، فرق دارد. در اصل، چت کردن بر اساس ارتباط همزمان است مانند یک مکالمه تلفنی، ولی فعالیت در فرم ارسال دیدگاه به شکل غیر همزمان اتفاق می افتد.

چنانچه فرم ارسال دیدگاه در وردپرس را به درستی تنظیم کنید، بازدیدکنندگان در سایت شما وقت بیشتری را می گذرانند چرا که به پرسش و پاسخ می پردازند. این کار به شکل مستقیم، باعث بهبود رتبه سئو در سایت شما می شود. به عنوان مثال، بازدیدکنندگان سایت شما می توانند برای دریافت پاسخ پرسش ها یا کامنت های خود، سایت شما را دنبال کنند و یا مشترک خبرنامه یا فرم ارسال دیدگاه در سایت شما شوند. این یعنی، ایجاد حس وفاداری و تعلق در بین بازدیدکنندگان نسبت به کسب و کار آنلاین شما.

امکان ارسال دیدگاه برای همه بازدیدکنندگان و نه فقط اعضای سایت

برای افزایش تعامل کاربران و بهبود رتبه سئو، بهتر است به همه بازدیدکنندگان سایت خود یعنی حتی آنهایی که در سایت شما عضو نیستند نیز اجازه دهید تا بتوانند در سایت وردپرس شما کامنت بگذارند. البته این کار احتمال دریافت هرزنامه یا نظرات ناخواسته و بی ربط که به آن comment spam گفته می شود را افزایش می دهد. با این حال، جای نگرانی نیست، زیرا برای حل این مشکل، راه حل مناسبی وجود دارد.

Leave text comments at the bottom of each lesson
ایجاد و طراحی رابط کاربری خوب با تنظیمات دیدگاه در وردپرس

در صورتی که از وردپرس به عنوان محبوب ترین سیستم مدیریت محتوا یا CMS استفاده می کنید، شما می توانید نظرات و کامنت های مشکوک را پیش از انتشار در سایت، بررسی و مدیریت کنید. سپس وقتی که از درستی و سلامت کامنت ها مطمئن شدید، آنها را به شکل دستی، تایید و منتشر کنید. برای انجام این کار ساده ولی مهم، نخست به عنوان مدیر یا ادمین سایت، وارد حساب کاربری خود شوید. سپس به قسمت تنظیمات، و بعد بحث یا Discussion بروید.

از طرفی دیگر، افزونه وردپرس Akismat به عنوان یک ابزار عالی در جهت محافظت از هرزنامه بسیار مفید می باشد. حتی نسخه رایگان این افزونه، برای بیشتر سایت هایی که بر اساس وردپرس هستند، کافی می باشد. این افزونه، با بیش از 5 میلیون دانلود و نصب، از محصولات شرکت جت پک یا JetPack می باشد که در اصل، برنامه نویسان، طراحان و مدیران سایت wordpress.com نیز می باشند.

استفاده از شبکه های اجتماعی برای ورود به حساب کاربری

امروزه، ممکن است بسیاری از بازدیدکنندگان سایت شما صبر و حوصله این را نداشته باشند که با نام کاربری و رمز عبور منحصر به فرد خود، در سایت شما لاگین کنند و یا به حساب کاربری خود وارد شوند. استفاده از نام کاربری و رمز عبور برای ورود به حساب کاربری، دیگر کمی سنتی و قدیمی به حساب می آید. شما می توانید تنظیمات دیدگاه در وردپرس را به گونه ایی انجام دهید که از هر دو سیستم لاگین شدن استفاده شود.

یعنی بازدیدکنندگان سایت شما برای ورود به حساب کاربری خود، هم می توانند از نام کاربری و رمز عبور خود استفاده کنند، و هم اینکه از طریق شبکه های اجتماعی، در سایت شما لاگین شوند. لاگین شدن با شبکه های اجتماعی بسیار آسان می باشد و کاربر تنها با یک کلیک می تواند وارد حساب کاربری خود در سایت وردپرس شما شود. محبوب ترین شبکه های اجتماعی به منظور لاگین شدن در سایت وردپرس، گوگل، فیس بوک و توییتر می باشند.

Leave voice and text comments at LELB Society to learn asynchronously
استفاده از شبکه های اجتماعی برای لاگین شدن آسان و سریع در سایت وردپرس به عنوان یکی از تنظیمات دیدگاه در وردپرس

از آنجایی که آکادمی دوزبانه LELB Society که یک مدرسه فارسی آنلاین بر اساس عضویت زبان آموزان می باشد، ما توجه زیادی به ایجاد تجربه کاربری مناسب به منظور ورود به حساب کاربری زبان آموزان خود داشته ایم. به این دلیل، افزونه های وردپرس زیادی را برای لاگین شدن با شبکه های اجتماعی آزموده ایم. تعداد زیادی افزونه وردپرس برای امکان لاگین شدن با شبکه های اجتماعی وجود دارد، ولی نتیجه آزمایش ما نشان داده است که افزونه وردپرس Nextend Social Login and Register از خیلی جهات، برتر از بقیه افزونه های مشابه می باشد.

این افزونه، فریمیوم می باشد، یعنی هم نسخه رایگان دارد و هم نسخه پولی. با این حال، نسخه رایگان آن به تنهایی قابلیت های بسیار خوبی دارد مانند پشتیبانی از شبکه های اجتماعی معروف از جمله گوگل، فیس بوک و توییتر، امکان مدیریت کاربرهای جدید پیش از ثبت نام نهایی در سایت وردپرس شما و خیلی قابلیت های دیگر.

استفاده از کاربرد AJAX در تنظیمات دیدگاه در وردپرس

عبارت AJAX در عرصه طراحی و توسعه وب سایت، مخفف Asynchronous JavaScript and XML می باشد. کاربرد AJAX در وب سایت شما می تواند تغییرات خوبی در رابط کاربری ایجاد کند. به عنوان مثال، در تنظیمات دیدگاه در وردپرس، کاربر می تواند نظر یا دیدگاهی را ارائه دهد بدون اینکه کل صفحه دوباره باز شود یا refresh / reload شود. در نتیجه، کاربر شما می تواند تجربه کاربری بهتر و سریع تری داشته باشد.

استفاده از AJAX در تنظیمات دیدگاه در وردپرس به منظور ایجاد رابط کاربری و تجربه کاربری بهتر، سریعتر و آسانتر

استفاده از AJAX در فرم کامنت گذاری و ارسال دیدگاه می تواند بسیار تاثیرگذار باشد به ویژه وقتی صفحه سایت شما که فرم ارسال دیدگاه در آن قرار دارد، سنگین باشد و دوباره باز کردن آن صفحه یا پیج برای کاربر طول بکشد. همچنین، استفاده از AJAX در تنظیمات دیدگاه در وردپرس به نظردهندگان کمک می کند تا به راحتی بتوانند نسبت به دیدگاه ها نظر یا امتیاز بدهند بدون اینکه صفحه دوباره باز شود.

تشویق کاربران به نوشتن و ارسال دیدگاه

جالب است که بدانید حتی با ایجاد بهترین رابط کاربری و مناسب ترین تنظیمات دیدگاه در وردپرس، ممکن است بازدیدکنندگان سایت شما علاقه ایی به ارسال دیدگاه در سایت وردپرس شما نداشته باشند. بنابر این شما باید از راههای دیگر، کاربران خود را به نوشتن و ارسال دیدگاه تشویق کنید. به عنوان مثال، در آکادمی دوزبانه LELB Society که یک مدرسه فارسی آنلاین نیز می باشد، ما از روش آموزش مبتنی بر محتوا یا Content-based Instruction استفاده می کنیم.

Content-based Instruction in online education at LELB Society
استفاده از روش آموزش مبتنی بر محتوا برای تشویق زبان آموزان به انجام فعالیت های غیر همزمان در سایت وردپرس از جمله شرکت در انجمن ها و ارسال دیدگاه

استفاده از روش آموزش مبتنی بر محتوا بر اساس موضوعات جالب و مفید برای زبان آموزان، آنها را تشویق می کند تا در انجمن های زبان فارسی و انگلیسی و فرم ارسال دیدگاه در سایت ما شرکت کنند. به همین منظور، در انجمن های سایت، ما دو انجمن ویژه با موضوعات چالشی به زبان انگلیسی و پرسش های بحث برانگیز به زبان فارسی برای زبان آموزان خود ایجاد کرده ایم. این بانک پرسش های چالشی برای تمرین نوشتن و مکالمه فارسی و انگلیسی مورد استفاده قرار می گیرند.

همانطوری که در بالا به اختصار اشاره شد، نصب و استفاده از ابزارک های نظرسنجی، رای دهی و یا امتیازدهی در فرم ارسال دیدگاه نیز می تواند کاربران شما را تشویق کند تا در فعالیت های غیر همزمان از جمله فرستادن نظر یا دیدگاه شرکت کنند. از بین افزونه های موجود، ما افزونه 5-Star Rating Widget رو پیشنهاد می کنیم، که از محبوبیت بالایی نیز برخوردار است. با این حال، تجربه بیش از هفت سال کار شبانه روز در آکادمی دوزبانه LELB Society به ما نشان داده است که استفاده از مطالب و فعالیت های مفید و جذاب در قالب آموزش مبتنی بر محتوا از فاکتور رابط کاربری مناسب نیز مهمتر می باشد.

تنظیمات دیدگاه در وردپرس بر اساس الگوهای تعامل

کاربران شما باید متوجه این نکته بشوند که تمامی دیدگاه های آنها با دقت و با سرعت مناسب پاسخ داده می شود. به این اصل در تجربه کاربری، بی واسطه بودن در ارتباطات غیر همزمان یا immediacy in asynchronous communication گفته می شود. از سوی دیگر، اگر شما به عنوان مدیر سایت، به همه کامنت ها در اسرع وقت جواب دهید، فرصت مناسبی برای ایجاد تعامل بین کاربران سایت خود را فراهم نمی کنید.

در آکادمی دوزبانه LELB Society، بنده، دکتر محمد حسین حریری اصل، به عنوان مدیر وب سایت، سعی می کنم به زبان آموزان سایت فرصت مناسب برای پاسخ دادن به دیدگاه های یکدیگر را فراهم کنم و به همه آنها در اسرع وقت پاسخ ندهم، که این امر کاملا آگاهانه می باشد. چراکه در جوامع آنلاین، ایجاد حس حضور اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای ایجاد حس حضور اجتماعی، اعضای جامعه آنلاین شما باید نسبت به پلتفرم یا وب سایت شما و دیگر اعضای سایت، احساس تعلق و وابستگی معقولی داشته باشند.

Reply Button LELB Society
تنظیمات دیدگاه در وردپرس در فعالیت آموزشی میز گردی برای تشویق به یادگیری ناهمزمان

یک مثال بارز از به تاخیر انداختن هوشمندانه پاسخ به دیدگاه ها، روش آموزشی میز گردی یا Round Table activity هست که در مدرسه فارسی و آکادمی دوزبانه LELB Society از آن به شکل فراگیر استفاده می شود. در روش میز گردی که بر پایه یادگیری ناهمزمان استوار است، آگاهانه به همه کامنت ها بلافاصله پاسخ داده نمی شود تا تعامل به شکل یادگیری مشارکتی بین زبان آموزان افزایش یابد.

نصب و استفاده از دیدگاه های صوتی در فرم ارسال دیدگاه

یکی دیگر از تنظیمات دیدگاه در وردپرس که مناسب با پیشرفت جدید در تکنولوژی می باشد، استفاده از دیدگاه صوتی در فرم ارسال نظرات می باشد. با این کار، کاربران شما می توانند به جای ارسال کامنت متنی، پیام خود را به شکل فایل صوتی ارسال نمایند. این قابلیت برای کاربران جوان تر، بسیار آسان و جذاب می باشد. از طرفی، امکان استفاده از هر دو نوع کامنت، یعنی متنی و صوتی در کنار یکدیگر به راحتی فراهم می باشد و ما ترکیبی از این دو نوع کامنت را پیشنهاد می کنیم.

Leave voice messages and attach files on live chat
تنظیمات دیدگاه در وردپرس و قابلیت ارسال دیدگاه متنی و صوتی به شکل ناهمزمان

در آکادمی دوزبانه و مدرسه فارسی LELB Society، استفاده از دو نوع کامنت متنی و صوتی به زبان آموزان انگلیسی و فارسی ما کمک کرده است تا بتوانند بر اساس یادگیری ناهمزمان، مهارت های صحبت کردن و نوشتن را تقویت کنند. تقویت مهارت های صحبت کردن و نگارش در زبان فارسی و انگلیسی در وب سایت آموزش زبان ما از راه استفاده از کامنت متنی و صوتی می باشد.

استفاده از انجمن ها در کنار تنظیم دیدگاه در وردپرس

در کنار استفاده از فرم ارسال دیدگاه در وردپرس و یا هر سایت دیگر، شما می توانید از انجمن های طبقه بندی شده نیز استفاده کنید. اگرچه فرم ارسال دیدگاه و انجمن های آنلاین هر دو به منظور برقراری آسان ارتباطات ناهمزمان بین کاربران وب سایت استفاده می شوند، در بین آنها تفاوت هایی نیز وجود دارد. به عنوان مثال، فرم های ارسال دیدگاه از نظر موضوعی، مستقل نیستند و معمولا در پایین پست ها یا صفحات وردپرس قرار می گیرند.

Persian forum to learn Farsi online asynchronously in our online community
انجمن زبان فارسی برای آموزش زبان فارسی برای خارجی ها بر اساس یادگیری ناهمزمان

از سوی دیگر، انجمن ها یا تالارهای گفتگو از نظر موضوعی مستقل هستند. همچنین، کاربران سایت شما می توانند موضوعات جدید را در انجمن ها ایجاد کنند و از این طریق، پرسش های خود را مطرح کنند و یا به اظهار نظر بپردازند. در آکادمی دوزبانه و مدرسه فارسی LELB Society ما از افزونه وردپرس bbPress برای تشکیل انجمن زبان فارسی و انگلیسی استفاده کرده ایم.

با استفاده از این افزونه، شما به راحتی می توانید برای هر یک از موضوعات در انجمن ها، تگ یا برچسب استفاده کنید و موضوعات را از نظر مفهومی طبقه بندی کنید. همچنین، می توانید با استفاده از کدهای کوتاه یا shortcodes و ابزارک های وردپرس، لیستی از موضوعات و پاسخ ها را در سایت وردپرس خود نشان دهید. در آخر، مدیریت موضوعات و پاسخها و جلوگیری از هرزنامه ها در این افزونه وردپرس نیز بسیار آسان می باشد.