Log in
Home  »  Learn Persian Online with 400 Persian Lessons + Videos   »   آموزش زبان فارسی درباره زندگی آیزاک نیوتن با ویدیو

آموزش زبان فارسی درباره زندگی آیزاک نیوتن با ویدیو

آموزش زبان فارسی درباره زندگی آیزاک نیوتن مناسب برای یادگیری زبان فارسی برای کودکان و نوجوانان غیر فارسی زبان به همراه ویدیو و آموزش واژگان فارسی در متون واقعی و پرسش و پاسخ

ویدیوی این درس فارسی درباره زندگی آیزاک نیوتن

درباره زندگی آیزاک نیوتن

آیزاک  نیوتن همیشه در مورد چیزهایی که در اطراف خود می دید تعجب می کرد. چه چیزی ماه و سیارات را در آسمان نگه می دارد؟ رنگین کمان چگونه تشکیل می شود؟ او قوانین اساسی طبیعت را کشف کرد. او از ریاضیات برای توضیح این قوانین و پیش بینی نحوه رفتار اجسام استفاده کرد. او به یکی از بزرگترین دانشمندان تمام دوران تبدیل شد.

سال های دانشجویی

آیزاک نیوتن در 25 دسامبر 1642 در وولستورپ انگلستان به دنیا آمد. او عاشق ساختن مدل های مکانیکی بود، اما دانش آموز خوبی نبود. مادرش او را از مدرسه خارج کرد تا بتواند در اداره مزرعه خانوادگی کمک کند. نیوتن کشاورزی را دوست نداشت. او دوست داشت خودش درس بخواند و مطالعه کند. یکی از معلم ها که نیوتن را خوب می شناخت، می دانست که او بسیار باهوش بود و به او کمک کرد تا به دانشگاه کمبریج برود.

the sound of farm animals
زندگی نیوتن در مزرعه خانوادگی

پس از فارغ التحصیلی آیزاک نیوتن، طاعون بوبونیک در کمبریج شیوع یافت. بسیاری از مردم مریض شدند و مردند. نیوتن به مدت دو سال به مزرعه خانوادگی بازگشت تا اینکه طاعون از بین رفت. او بسیاری از بزرگترین ایده های خود را از سال 1665 تا 1667 در حالی که در حومه شهر تنها بود مطرح کرد.

بزرگترین کار او

نیوتن نوع جدیدی از ریاضیات به نام حساب دیفرانسیل و انتگرال را اختراع کرد. امروزه دانشمندان و مهندسان از حساب دیفرانسیل و انتگرال برای حل بسیاری از مسائل استفاده می کنند. نیوتن نظریه هایی در مورد گرانش و حرکت ارائه کرد. او فکر می‌ کرد که همان نیرویی که مردم و سیب‌ را به زمین می‌ کشد، ماه را به دور زمین و سیارات را به دور خورشید نگه می‌ دارد. او برای اثبات نظریه های خود از ریاضیات استفاده کرد.

Learn Persian about Earth with podcast and selected text at LELB Society
کشف گرانش و جاذبه زمین نخستین بار توسط نیوتن

نیوتن از یک منشور، یک تکه شیشه با ضلع های زیاد، برای مطالعه نور استفاده کرد. او دریافت که نور خورشید از همه رنگ های موجود در رنگین کمان ساخته شده است.

Learn Colors in Farsi
نور خورشید از ترکیب همه رنگ های موجود در رنگین کمان ساخته می شود

زندگی در کمبریج

نیوتن به کمبریج بازگشت و استاد ریاضیات شد. او اولین تلسکوپ بازتابی را ساخت که به جای عدسی از آینه استفاده می کند. او به دلیل حساب دیفرانسیل و انتگرال خود مشهور شد، اما درباره نظریه گرانش خود با دیگران زیاد صحبت نمی کرد. او خجالتی و متواضع بود و نمی خواست دانشمندان دیگر از کار او انتقاد کنند.

pedagogue LELB Society
تدریس ریاضیات به عنوان استاد دانشگاه در کمبریج

سرانجام دوستانش از او خواستند کتابی با عنوان Principia Mathematica درباره گرانش و حرکت بنویسد. دانشمندان این کتاب را شاهکار نامیدند و نیوتن لقب Sir را دریافت کرد. هنگامی که آیزاک نیوتن در 20 مارس 1727 درگذشت، اولین دانشمندی بود که در کلیسای وست مینستر لندن به خاک سپرده شد.

واژگان و اصطلاحات جدید

  1. قوانین: قانون ها
  2. اجسام: جمع جسم، چیزها
  3. فارغ التحصیل شدن: پایان درس در مدرسه یا دانشگاه
  4. شیوع یافت: گسترش یافت، همه گیر شد
  5. حومه شهر: اطراف شهر
  6. گرانش: جاذبه
  7. اثبات: ثابت کردن
  8. ضلع: طرف، سمت
  9. متواضع: فروتن و خجالتی
  10. شاهکار: کاری ارزشمند و بی نظیر

به پرسش های زیر پاسخ دهید.

  1. به نظر شما، آیزاک نیوتن چگونه توانست قانون گرانش یا جاذبه را کشف کند؟
  2. چرا نیوتن به مدت دو سال به مزرعه خانوادگی برگشت؟
  3. نیوتن برای اثبات نظریه های خود از چه چیزی استفاده می کرد؟
  4. چرا نیوتن لقب Sir را دریافت کرد؟

About Dr. Mohammad Hossein Hariri Asl

Dr. Mohammad Hossein Hariri Asl is an English and Persian instructor, researcher, inventor, author, blogger, SEO expert, website developer, and the creator of LELB Society. He's got a PhD in TEFL (Teaching English as a Foreign Language). Study our guest posting guidelines for authors.

View All 3976 Posts by this Author »

We respond to all comments immediately. View the 30 newest comments and new topics in forums, or create a new topic in forums. You can also contact us to leave voice messages.

Leave a Comment