Log in

ته دیگ چیست؟ – آشنایی با فرهنگ ایرانی و زبان فارسی

آیا دوست دارید بدانید ته دیگ چیست و در سفره ایرانی چه جایگاهی دارد؟ در این درس فارسی، با معنی واژه ته دیگ، انواع و جایگاه آن آشنا می شوید. فارسی آموزان می توانند ویدیوی داخل این درس را تماشا کنند و پرسش های خود را در بخش کامنت گذاری برای ما بفرستند تا به آنها پاسخ دهیم.

ویدیوی این درس فارسی درباره ته دیگ

ته دیگ چیست؟

Learn Persian online story kafgir tah dig khordeh at LELB Society by Ehsan Namdar

ته دیگ همانطوری که از نامش مشخص است، به بخشی از پلو یا چلو گفته می شود که بیش از اندازه گرما داده می شود. بنابر این، به آن بخش از پلو یا چلو که کمی به ته دیگ می چسبد و رنگ آن طلایی یا قهوه ای می شود، ته دیگ گفته می شود.

انواع ته دیگ در سفره ایرانی

Foods and Meals in Farsi
آشنایی با زبان و فرهنگ ایرانی با موضوع ته دیگ چیست؟

مردم ایران زمین، به خوردن پلو و برنج علاقه زیادی دارند. به همین دلیل، در سفره ایرانی، انواع گوناگونی از ته دیگ دیده می شود. به عنوان مثال، ته دیگی که در تصویر بالای این نوشته می بینید، ته دیگ غذای خوشمزه ایرانی به نام ته چین است که در خانه خود ما درست شده است. چون ته دیگ به بخش برشته ته غذا گفته می شود، می تواند در غذاهای متفاوتی دیده شود. مثلا ته دیگ سیب زمینی، کاهو، نان، ماکارونی، تخم مرغ یا نیمرو و غیره.

Ordering Food in Farsi
آشنایی با واژگان و اصطلاحات فارسی درباره ته دیگ چیست؟

گاهی در تهِ دیگ یا قابلمه، به جای برنج، لایه ای از نان، کاهو و یا سیب زمینی گذاشته می شود تا ته دیگ نان، سیب زمینی یا کاهو درست شود. این موضوع به سلیقه یا ذائقه آشپز بستگی دارد. معمولا از نان لواش که نازک تر از نان های دیگر است برای ته دیگ نان استفاده می شود. با افزودن زعفران به ته دیگ، مزه و رنگ ته دیگ بسیار زیبا و دلچسب می شود که به آن ته دیگ زعفرانی گفته می شود.

برخی از ایرانیان به شوخی می گویند:

هر کس ته دیگ بخوره، شب عروسیش بارون میاد!

Fidelity definition in context with images and synonyms
از قدیمها گفته شده که: هر کس ته دیگ بخوره، عروسیش بارون میاد

واژه ته دیگ در زبان و فرهنگ ایرانی آنقدر مهم است که از زمان های دور گفته شده است که کسانی که علاقه زیادی به خوردن ته دیگ دارند، معمولا در شب عروسی آنها باران می بارد. معنی عروسی در اینجا همان جشن ازدواج است. در اصل، این گفته قدیمی، به شکل یک ضرب المثل فارسی در آمده است.

میزبانی از مهمان با ته دیگ در سفره ایرانی

Table manners in Farsi with flashcards and a podcast with popular expressions
میزبانی از مهمان در سفره ایرانی با ته دیگ و غذاهای خوشمزه ایرانی

مردم ایران به مهمان نوازی شهرت زیادی دارند. چون که بیشتر مردم ایران ته دیگ را دوست دارند، در مهمانی های ایرانی مانند دید و بازدید عید نوروز، روز سیزده بدر، شب چله یا شب یلدا، چهارشنبه سوری و غیره، میزبان معمولا آگاهانه پلو یا چلو را کمی بیش از اندازه بر روی اجاق گاز حرارت یا گرما می دهد تا ته دیگ خوشمزه و خوش رنگ درست شود و در سفره ایرانی سرو شود.

آشنایی با فرهنگ ایرانی درباره جوجه کباب و روش درست کردن آن
ته دیگ ایرانی در کنار جوجه کباب، دوغ، آش رشته و انواع خورش های خوشمزه

این ته دیگ خوشمزه در کنار دوغ، جوجه کباب، آش رشته، خورش قرمه سبزی، خورش قیمه، فسنجان و غیره در سفره ایرانی دیده می شود. برخی ایرانیان دوست دارند تا ته دیگ خود را در خورش خیس کنند و پس از مدتی آن را بخورند. لازم به گفتن است که ته دیگ ایرانی، عطر و بوی خیلی خوبی نیز دارد و به سفره ایرانی به ویژه در مهمانی ها، رنگ و بوی ویژه ای می بخشد.

We respond to all comments immediately. View the 30 newest comments and new topics in forums.

15 comments on “ته دیگ چیست؟ – آشنایی با فرهنگ ایرانی و زبان فارسی”

    • .فکر می‌کنم مردم ایران بیشتر به خاطر غذا و موسیقی‌شان معروف هستند، زیرا هر دو بسیار باحال هستند

      Reply
      • بله، غذاهایی ایرانی خیلی مورد استقبال غیر فارسی زبانان قرار می گیرد. علاوه بر آن، ایرانی ها بخاطر مهمان نوازی هم معروف هستند.

        Reply
      • بله، تاریخ و فرهنگ فارسی قدمت زیادی دارد. ایرانیان رسوم مختلف، غذاهای خاص محلی، مناطق زیبای گردشگری و … دارند. در میان همه اینها، مهمان نوازی ایرانی ها، زبانزد همه کسانی است که سفری به ایران داشته اند.

        Reply
      • به به، چه عالی. ته چین غذای بسیار خوشمزه ای است. البته درست کردن آن هم، دقت و حوصله زیادی می خواهد. من بیشتر وقت ها برای مهمانی ها، ته چین یا قورمه سبزی درست می کنم.

        Reply
    • .من خیلی آشپزی نمی کنم اما می توانم تخم مرغ و شیرینی دارچین درست بکنم

      Reply
      • خیلی هم عالی، من هم وقتی به سن شما بودم نمی توانستم زیاد آشپزی کنم. شیرینی دارچینی تا به حال درست نکردم، دوست دارم دستور پخت آن را بدانم.

        Reply
      • خیلی هم خوب. جوجه کباب به هر شکلی خوشمزه است. اغلب ایرانی ها برای پیک نیک و نهار سیزده بدر دوست دارند جوجه کباب درست کنند.

        Reply
      • چه خوشمزه، خورشت فسنجان هم غذای لذیذی است. به علاوه، خورشت فسنجان خیلی مقوی است. چون از گردو و رب انار و گوشت مرغ برای درست کردن خورشت فسنجان استفاده می کنند.

        Reply

Leave a Comment

one × 1 =