Log in

رشد خلاقیت کودکان با زبان آموزی و بازی کردن

Last updated on February 18, 2023 by | 251 Views | Reading Time: 3 minutes

خواندن کتاب، داستان گویی، صحبت کردن و آواز خواندن با کودکان از جمله گام های اصلی برای رشد خلاقیت کودکان می باشد. از این طریق به او کمک می کنید صداها، کلمات و زبان را یاد بگیرند.

روشهای رشد خلاقیت کودکان

مهارت های خوب گوش دادن و نیز مهارت های ارتباطی و اجتماعی کودکان رشد نموده قدرت تخیل و تفکر آنها تقویت می شود. علاوه بر آن، کنجکاوی کودکان را برای یافتن چیزهای نو تحریک نموده و ذهن پویا و خلاق آنها را به کار می بندد.

ویدیوی این مقاله را ببینید

نحوه خواندن کتاب برای کودکان

هنگامی که مطلبی برای کودک خود می خوانید، به آرامی کلمات و جملات را بیان کنید و لحن صدای خود را هنگام خواندن تغییر دهید. با تغییر حالت های چهره، تغییر صدا و خواندن برخی از جملات با ریتم، کودک تمایل بیشتری به دقیق گوش دادن داشته ارتباط بهتری با متن برقرار می کند. در نتیجه درک بهتری از رویدادها و احساسات قوی خواهد داشت و از کتاب خوانی لذت خواهد برد. کودک شما کلمات و مهارت های زبان را از طریق آهنگ ها، داستان ها و گفتگو با آنها یاد می گیرد.

Reading Out Practice in Farsi with Correction at LELB Society - Learn Persian Online

درگیر کردن فکر و خلاقیت کودکان

فقط با نگاه کردن به تصاویر کتاب با کودک خود یک داستان خوب بسازید به جای خواندن کلمات در مورد تصاویر موجود در کتاب صحبت نمایید. فکر، اندیشه و خلاقیت آنها را در ارتباط تصاویر به کار ببندید. با تشویق گفتگو در مورد تصاویر و با تکرار کلمات آشنا، کودک خود را درگیر کنید و یک مدل خوب برای استفاده از زبان و کتاب برای آنها باشید.

رشد خلاقیت در کودکان با زبان آموزی و بازی

زمان خاصی که شما صرف خواندن کتاب، داستان گویی و صحبت کردن با کودک خود می کنید علاوه بر یادگیری و سرگرمی، باعث ایجاد ارتباط شما با آنها می شود.

تاثیر بازی در شکوفایی استعدادهای کودکان

بازی برای رشد کودکان ضروری است زیرا موجب رشد ویژگیهای شناختی، فیزیکی، اجتماعی و عاطفی کودکان می شود. همچنین بازی فرصتی عالی برای والدین برای همراهی با فرزندان خود می باشد. با وجود مزایای حاصل از بازی برای هر دو کودک و والدین، امروزه زمان بازی و ارتباط والدین با کودکان خود به طور قابل توجهی کاهش یافته است. امروزه کودکان از بازی های نسل های گذشته یا بازی آزاد به دلیل سبک زندگی، افزایش امکانات و تنوع بازی های رایانه ای بهره کمتری می برند.

نقش اسباب بازی کودکان

مزایای بازی در زندگی کودک

بازی با افزایش خلاقیت و تخیل، توانایی های بالقوه کودک را آشکار می سازد. بازی ترویج شادی است که برای افزایش اعتماد به نفس و سلامت کودک ضروری است. بازی فرآیند یادگیری پایدار بر پایه ی تمایل طبیعی به یادگیری و تعامل فکری با زندگی است.

بررسی مطالعات نشان می دهد که بازی به طور قابل توجهی به تفکر خلاق، رفتار مشارکتی، تفکر منطقی، نمره ضریب هوشی بالاتر مرتبط است. بازی با بهبود زبان، کاهش مشکلات برقراری روابط اجتماعی و کاهش مشکلات عاطفی ارتباط مستقیم دارد.

مزایای احساسی-رفتاری بازی

بازی ترس، اضطراب، استرس، تحریک پذیری را کاهش می دهد
ایجاد شادی، صمیمیت، اعتماد به نفس، انعطاف پذیری احساسی
آرامش، انعطاف پذیری، سازگاری و توانایی مقابله با تغییر را افزایش می دهد
بازی می تواند مشکلات عاطفی را درمان کند.

مزایای اجتماعی بازی

افزایش همدلی، محبت، و تمایل به شرکت در فعالیتهای مشارکتی
داشتن نگرش باز و فعال در برقراری ارتباط با دیگران
بهبود مهارت های غیر کلامی
افزایش توجه و دلبستگی

مزایای فیزیکی بازی

احساسات مثبت باعث افزایش کارایی سیستم ایمنی، غدد درون ریز و سیستم قلبی عروقی می شود.
 کاهش استرس، خستگی، آسیب و افسردگی
افزایش دامنه حرکت، چابکی، هماهنگی، تعادل و انعطاف پذیری

پرورش کودک دوزبانه و رشد خلاقیت کودکان

یکی از روشهای مناسب برای رشد خلاقیت کودکان، پرورش کودک دوزبانه می باشد. یک کودک دوزبانه معمولا باهوش تر می شود و می تواند به آسانی با دیگران ارتباط برقرار کند. چنانچه می خواهید کودک شما به غیر از زبان فارسی، زبان انگلیسی را نیز بیاموزد، می توانید در کلاس انگلیسی برای کودکان ثبت نام کنید.

همچنین می توانید از کانال یوتیوب ما با بیش از 850 ویدیوی آموزشی برای کودکان بازدید کنید.