Log in

سمنو چیست و در سفره هفت سین چه جایگاهی دارد

Published on March 23rd, 2024 | Last updated on March 24th, 2024 by | Category: Learn Persian Online with 400 Persian Lessons + Videos | No Comments on سمنو چیست و در سفره هفت سین چه جایگاهی دارد | 129 Views | Reading Time: 5 minutes

سمنو چیست و در سفره هفت سین چه جایگاهی دارد؟ در این نوشته، درباره سمنو که یکی از سین های مهم در سفره هفت سین است، بیشتر خواهیم دانست. این مقاله به همراه ویدیوی آن برای غیر فارسی زبانان به زبان ساده نوشته شده است تا بتوانند با زبان فارسی و فرهنگ ایرانی بیشتر آشنا شوند.

ویدیوی این درس درباره سمنو چیست؟

سمنو چیست؟

سمنو که با حرف سین شروع می شود، یکی از سین های مهم و ثابت در سفره هفت سین در جشن باستانی نوروز است. سمنو یا سمنک یک خوراکی شیرین و چسبناک است که از آرد و جوانه گندم ساخته می شود. رنگ سمنوی آماده، تقریبا مانند حلوا، قهوه ای است. خواستگاه سمنو به زمان ساسانیان برمی گردد و سمنو نماد برکت زمین و نو شدن طبیعت به ویژه در بین کشاورزان بوده است.

همانطوری که در تصویر بالا می بینید، سمنو با یک فلش قرمز رنگ نشان داده شده است. این تصویر توسط نویسنده این مقاله گرفته شده است و مربوط به سفره هفت سین جشن نوروز سال 1403 خورشیدی در خانه ما می باشد که بسیار ساده و زیبا است.

آموزش حروف سین و شین از الفبای فارسی برای کودکان و نوجوانان غیر فارسی زبان خارج از کشور به همراه ویدیو، شعر و انیمیشن
آموزش حرف سین از الفبای زبان فارسی برای غیر فارسی زبانان که واژه سمنو نیز با آن شروع می شود

جشن سمنو پزان

Learn Persian online story kafgir tah dig khordeh at LELB Society by Ehsan Namdar
سمنو چیست؟ آشنایی با آیین و جشن سمنو پزان در مدرسه فارسی

سمنو بیشتر در کشورهای ایران، افغانستان و تاجیکستان پخته می شود و برای پختن آن، جشن و مراسم خاصی وجود دارد. همانطوری که می بینید، همه این کشورها فارسی زبان هستند و این خود نشان می دهد که سمنو در زبان فارسی و فرهنگ ایرانی جایگاه ویژه ای دارد. در هنگام پختن سمنو، سرود های ویژه ای خوانده می شود. برای مثال، سرود زیر در افغانستان و تاجیکستان در جشن سمنو پزان خوانده می شود:

سُمَنَک در جوش و ما کفچه زنیم، دیگران در خواب و ما دفچه زنیم

اعضای خانواده و خویشاوندان در طول مدت پختن و آماده شدن سمنو، دور هم جمع می شوند و از این گردهمایی یا دورهمی در جشن سمنو پزان لذت می برند. ایرانیان نیز در جشن سمنو پزان سروده زیر را با هم می خوانند:

آی سمنو، وای سمنو، مال پای هفت سین، سمنو

Persian conversation class for kids on Nowruz by leaving voice messages asynchronously
سمنو چیست و چه جایگاهی در سفره هفت سین جشن نوروز دارد

برای درست کردن سمنو، گندم را به مدت دو تا سه روز در آب خیس می کنند تا جوانه بزند. سپس، جوانه گندم را در پارچه خیس گذاشته و آن را در جای تاریک و گرم می گذارند تا ریشه بزند. سپس گندم جوانه زده را چرخ یا آسیاب می کنند و شیره آن را می گیرند. آرد گندم را در آب حل می کنند و به شیره گندم می افزایند.

ترکیب شیره گندم، آرد گندم و آب را در داخل قابلمه یا دیگ ریخته و برای مدت طولانی و با گرمای ملایم هم می زنند. در این زمان، به سمنو کمی نمک و روغن نیز اضافه می شود. در پایان، بادام یا فندق نیز به سمنو اضافه می شود و دیگ سمنو را خاموش می کنند تا کمی سرد و سفت شود.

امروزه، مانند ماهی قرمز سفره هفت سین، معمولا سمنو نیز به شکل آماده از بازار تهیه می شود چون پختن و درست کردن سمنو کمی زمانگیر است و باید به شکل گروهی انجام شود. البته باید گفت که ماهی قرمز در سفره هفت سین از بخش های اصلی این سفره نمی باشد و پیشینه طولانی ندارد.

چرا مزه سمنو شیرین است؟

جالب است بدانید که مزه شیرین سمنو از شکر یا مواد شیرین کننده دیگر نیست. در واقع، این شیرینی به طور طبیعی در فرآیند پختن و درست شدن سمنو ایجاد می شود و به خاطر وجود جوانه گندم در سمنو است. وقتی گندم جوانه می زند، نشاسته موجود در گندم به قندی به نام مالتوز تبدیل می شود که در سمنو مزه شیرین به وجود می آورد.

نماد سمنو در سفره هفت سین

سمنو در سفره هفت سین و فرهنگ ایرانی نماد برکت، روزی، تندرستی و شادکامی است. رنگ قهوه‌ ای مایل به طلایی سمنو و شباهت آن به رنگ طلا و خورشید، سمنو را در فرهنگ ایرانی، نماد برکت، ثروت و روشنایی ساخته است. گندم موجود در سمنو در فرهنگ ایرانی نماد روزی و برکت است. 

همچنین، مزه شیرین و دلچسب سمنو نماد کامیابی و خوشبختی است. البته، پختن سمنو، کاری دشوار، گروهی و طولانی است و به همین دلیل، سمنو به عنوان نماد صبر و حوصله نیز در نظر گرفته می شود. 

فواید سمنو

Learn Persian Online at LELB Society about healthy body
سمنو چیست و چه فوایدی برای بدن ما دارد

سمنو دارای مقدار زیادی کلسیم، پتاسیم، آهن، فسفر و گونه های مختلف ویتامین ب می باشد و به این دلیل، برای کودکان، مادران شیرده و افراد سالمند مفید می باشد. بنابر این، خوردن سمنو برای جلوگیری از پوکی استخوان و بیماری کم خونی بسیار مفید است. اگر در درست کردن و پختن سمنو، از بادام، فندق و دیگر مغزها استفاده شود، این خوراک خوشمزه می تواند خواص این مغزها را نیز دربر بگیرد.

بخش های اصلی سفره هفت سین

سفره هفت سین
سمنو چیست و در سفره هفت سین چه جایگاهی دارد

سمنو تنها یکی از هفت سین اصلی در سفره هفت سین می باشد. در زیر، به معرفی دیگر بخش های سفره هفت سین به همراه نماد مربوط به آن می پردازیم:

  1. سبزه: نماد تولد دوباره، رویش و شادابی
  2. سیر: نماد تندرستی و دوری از بیماری
  3. سیب: نماد تندرستی و زیبایی
  4. سنجد: نماد عشق، دوستی و دانایی
  5. سرکه: نماد صبر و بردباری
  6. سماق: نماد صبر و پایداری
  7. سمنو: نماد روزی، برکت و تندرستی

We respond to all comments immediately. View the 30 newest comments and new topics in forums.

Leave a Comment

9 + fourteen =