Log in

تقویت مهارت خواندن زبان – Improving Reading Skills

Published on February 25th, 2020 | Last updated on December 10th, 2020 by | Category: Learn Persian Online with 400 Persian Lessons + Videos | No Comments on تقویت مهارت خواندن زبان – Improving Reading Skills | 61 Views | Reading Time: 1 minute

تقویت مهارت خواندن زبان

تقویت مهارت خواندن زبان

خواندن، مهارتی است که به زمان، صبر و تمرین نیاز دارد. اولین و مهمترین چیز برای خوب خواندن، مشخص کردن هدف از خواندن است. بعد از آن می توانید بر تکنیک های سرعت خواندن، آشنایی با واژگان جدید در متن تمرکز کنید. و در نهایت، با بهبود مهارت خواندن و درک مطلب همزمان می توانید با معنای متن درگیر شده و بر درک عمیق مفاهیم تسلط پیدا کنید.

برای بهبود مهارت خواندن، تمرین روزانه حداقل 15 تا 30 دقیقه در روز می تواند تغییر بزرگی ایجاد نماید. هر چه بیشتر بخوانید علاقه و اعتماد به نفس شما بیشتر شده و تمایل به پیشرفت در خواندن شما را به جلو حرکت خواهد داد.  به علاوه در ابتدا از خواندن متن ها و موضوعات مورد علاقه خود شروع کنید. برای ترغیب خود می توانید از کتاب ها و مقاله هایی که می خوانید لیستی تهیه کنید تا سوابق پیشرفت خود را ببینید.

قبل از شروع به خواندن، محیط آرام، روشن و مناسب برای مطالعه را انتخاب کنید. از عوامل حواس پرتی نظیر تلویزیون، موسیقی، تلفن فاصله بگیرید این عوامل موجب عدم تمرکز و عقب نشینی از خواندن می شود. برای تمرکز بهتر می توانید از یک نشانگر مثل خط کش یا کاغذ کوچک استفاده کنید و نگاه خود را روی خطوط کنترل نمایید.

بهبود مهارت خواندن باعث می شود زمان خواندن غیر ضروری کاهش یابد و شما را قادر به خواندن به شیوه ای متمرکز و انتخابی می کند. در نتیجه شما می توانید سطح درک و تمرکز خود را افزایش دهید. این مقاله به شما نشان می دهد که چگونه با استفاده از طیف وسیعی از نکات مختلف مهارت خواندن، با کارایی و اثربخشی بیشتری بخوانید و متن را بهتر و به درستی درک کنید.

اولین گام: مشخص نمودن هدف از خواندن و نوع متن مورد مطالعه

بر اساس نوع متن مورد مطالعه شیوه خواندن و درک مفاهیم متفاوت می باشد. نوع متن می تواند مانند روزنامه یا کتاب درسی مبتنی بر اطلاعات باشد در این صورت برای کسب اطلاعات جدید می خوانید و نیاز به درک همه موضوع دارید. نوع متن می تواند مانند رمان یا داستان کوتاه، خلاقانه و ادبی باشد که در این صورت نیاز به درک عمیق مفاهیم نمی باشد.

از سوی دیگر، برای بهبود مهارت های خواندن خود باید اهداف خواندن واضحی داشته باشید. دلیل خواندن شما بر نحوه خواندن شما تأثیر می گذارد، بنابراین داشتن یک هدف مشخص می تواند به عملکرد خواندن شما کمک کند. شما برای انتخاب و اولویت بندی اطلاعات از اهداف خواندن استفاده می کنید. به عنوان مثال، خواندن متن برای کلاس با خواندن بر اساس علاقه و لذت متفاوت است زیرا خواندن برای کلاس مستلزم درک متن، خواندن و به یاد آوردن اطلاعات مورد نیاز است.

به طور کلی می توانید متن را ارزیابی کرده و متناسب با هدف خواندن و اطلاعات مورد نیاز خود متن مناسب را انتخاب کنید. قبل از شروع به خواندن، چند دقیقه به متن نگاه بیندازید از جمله به فهرست مطالب، عنوان ها، بخش های جداگانه، کلمات کلیدی، تصاویر و جداول توجه کنید و یک درک کلی از متن بدست آورید.

گام دوم: استفاده از سبک خواندن مناسب

در سبک خواندن فشرده، تمرکز خواندن بیشتر روی جزئیات می باشد. بنابراین خواندن آهسته تر بوده و بیشتر بر روی کلمات و جملات به تنهایی تمرکز می کنید. در خواندن فشرده که برای یادگیری واژگان، دستور زبان و تلفظ بکار می رود شما نیاز به درک معنای عمیق نداشته و درک عمومی از خواندن کافی می باشد. بنابراین فقط  نکته اصلی آنچه می خوانید را خلاصه کنید. وقتی معنی کلمه ای را نمی دانید به جای مراجعه به فرهنگ لغت، معنی کلمات جدید را با کمک کلمات پیرامون آن در متن حدس بزنید. بعد از آن می توانید لغات جدید را یادداشت نموده و معنی آنها را در لغت نامه پیدا کنید.

در سبک خواندن فشرده، بلند خواندن می تواند مهارت خواندن را بهبود بخشد زیرا همانطور که به کلمات نگاه می کنید با گوش های خود نیز آنها می شنوید. همچنین بلند خواندن برای یادگیری تلفظ صحیح کلمات مهم می باشد.

در سبک خواندن گسترده، تمرکز خواندن بیشتر بر روی تصویر کلی می باشد. بنابراین باید معنای آنچه را می خوانید مشخص نموده و آن را در سطح عمیق تری درک کنید. در خواندن گسترده که برای مطالعه کتاب درسی یا مقاله بکار می رود به دنبال بدست آوردن اطلاعات و خواندن فعال هستید. در این صورت باید ایده های اصلی و اصطلاحات کلیدی را یادداشت نمایید که به افزایش درک و تمرکز خواندن کمک زیادی می کند. قسمت هایی را که نفهمیده یا سوال دارید را علامت گذاری نموده تا بعد به آنها برگشته و حل کنید. حاشیه نویسی ایده های اصلی به زبان خود و علامت گذاری قسمت های مهم، نکات کلیدی و تعریف ها در درک عمیق تاثیر زیادی دارد.

 از آنجایی که در خواندن گسترده، تعامل فعال با متن مهم است از خواندن منفعل مقدار زیادی از متن اجتناب کنید. در سبک خواندن گسترده، بعد از خواندن یک بخش از متن مکث کرده و هر چیزی که از متن فهمیده اید بعلاوه ی تعریف ها و نکات کلیدی را از قول خود بیان نمایید. بازگشت به مطالب به شما کمک می کند تا آنچه را که خوانده اید به خاطر بیاورید. اگر در جمع بندی یا به خاطر سپردن بخشی مشکل دارید، دوباره آن را مرور کنید.

گام سوم: خلاصه نویسی و یاداشت برداری

یادداشت برداری و خلاصه نویسی در یک دفترچه یا فایل ورد به مرور و بازنگری آنچه خوانده اید، کمک موثری می کند.


About Hajar Aziz Zanjani

Hajar Aziz Zanjani is a professional Persian / Farsi teacher and full-time content developer in Farsi at LELB Society. She has published hundreds of original Persian lessons, created hundreds of Persian podcasts, and taught so many Persian students all around the globe. She's got an MBA degree and is an SEO expert. Study our guest posting guidelines for authors.

View All 226 Posts by this Author »

We respond to all comments immediately. View the 30 newest comments and new topics in forums.

Leave a Comment

seventeen + 19 =