Log in
Home  »  TESOL / TESL Issues through CALL   »   آموزش مبتنی بر محتوا در یادگیری زبان دوم – 8 نکته طلایی

آموزش مبتنی بر محتوا در یادگیری زبان دوم – 8 نکته طلایی

آیا زبان آموزان شما خیلی زود از یادگیری زبان دوم خسته می شوند؟ می خواهید با آموزش مبتنی بر محتوا آشنا شوید؟ در این مقاله، شما را با آموزش مبتنی بر محتوا در زمینه یادگیری زبان دوم آشنا می کنیم.

ویدیوی این مقاله درباره آموزش مبتنی بر محتوا

آموزش مبتنی بر محتوا چیست؟

در دهه های اخیر، آموزش مبتنی بر محتوا بعنوان یک روش نوین در یادگیری زبان دوم بکار گرفته شده است. آموزش مبتنی بر محتوا به استفاده از موضوع های با دقت انتخاب شده در فراگیری زبان دوم تکیه دارد. در واقع، آموزش محتوا محور یک روش طبیعی برای بهبود مهارت های زبانی می باشد. بنابراین، یادگیری زبان دوم همانند زبان مادری برای زبان آموزان، آسان و لذت بخش می شود.

در آموزش محتوا- محور (Content-based instruction)، از موضوع های درسی متنوع و مورد علاقه زبان آموزان برای یادگیری زبان دوم استفاده می شود. در نتیجه، انگیزه و تمایل زبان آموزان به یادگیری زبان دوم دو چندان می شود. لذت یادگیری و ایجاد اشتیاق در کنار بکارگیری فکر و خلاقیت زبان آموزان، یادگیری کاربردی و آسان زبان دوم را میسر می سازد.

 پیاده سازی آموزش مبتنی بر محتوا در کلاس های زبان

در عصر اینترنت امروزی، پیاده سازی آموزش محتوا- محور (Content-based instruction)، به راحتی میسر شده است. دسترسی به منابع آنلاین تقریبا در هر موضوعی، اجرایی نمودن آموزش مبتنی بر محتوا در کلاس های زبان را ممکن نموده است.

Technology 1100 Words You Need Week 1 Day 2
پیاده سازی آموزش محتوا- محور از طریق منابع آنلاین با موضوع های متنوع

آکادمی LELB Society از روش های متنوع برای پیاده سازی آموزش مبتنی بر محتوا در کلاس های زبان انگلیسی و فارسی خود بهره می برد. استفاده از منابع چند رسانه ای متنوع، انجمن های های گفتگو با موضوع های مختلف و امکان ابراز نظرات از جمله مهمترین آنها می باشند.

اهمیت موضوع انتخابی در آموزش مبتنی بر محتوا

مهمترین گام در پیاده سازی آموزش مبتنی بر محتوا در کلاس های زبان، انتخاب موضوع می باشد. مهمترین عوامل موثر در انتخاب موضوع به شرح زیر می باشد:

– انتخاب موضوع های جذاب، چالش برانگیز و مورد علاقه زبان آموزان در افزایش انگیزه آنان برای یادگیری تاثیر بسزایی دارد.

– موضوع انتخابی باید گستره وسیعی از مخاطبان را پوشش دهد. برای این منظور، شما می توانید همانند آکادمی LELB Society، از ابزارک های رای گیری و نظرسنجی در وب سایت خود استفاده نمایید. بدین ترتیب، زبان آموزان در انتخاب موضوع مورد علاقه خود، آزادی دارند. علاوه بر آن، شما می توانید موضوع هایی با بالاترین رتبه در رای گیری را برای آموزش زبان استفاده نمایید.

– موضوع انتخابی باید بر اساس سن، نیاز، معیارها و اولویت های زبان آموزان باشد. برای نمونه، زبان آموزان نوجوان به موضوع هایی مانند فناوری، موسیقی، ورزشی و علمی بیشتر علاقه دارند.

نقش مدرس زبان در بکارگیری آموزش مبتنی بر محتوا

Language Teachers Directory review our online teachers and join our directory
نقش مدرس زبان در بکارگیری روش آموزش محتوا- محور

مدرس زبان با روش آموزش محتوا- محور در دو زمینه تخصص دارد. در وهله اول، مدرس باید دانش عمیق و تخصصی در زبان مورد نظر داشته باشد. به این معنی که، مدرس زبان باید در هر زمینه و موضوعی، دانش مربوطه را داشته یا کسب کند.

از سوی دیگر، نمی توان از زبان آموزان انتظار یادگیری عمیق در زمینه ای داشت که هیچ دانش، اطلاعات و پیش زمینه علمی درباره آن ندارند. بنابراین، مدرس زبان باید توانایی های خاص و دانش زبانی عالی در موضوع های متنوع بر اساس نیاز و علاقه زبان آموزان را داشته باشد.

نقش آموزش مبتنی بر محتوا در افزایش انگیزه زبان آموزان

در عصر حاضر، آموزش زبان دوم بویژه زبان انگلیسی بعنوان زبان بین المللی یک پارادایم و تغییر اساسی را تجربه نموده است. این پارادایم و تغییر بخصوص بعد از همه گیری ویروس کرونا به طور قابل توجهی به سمت آموزش آنلاین سوق پیدا کرد.

Motivate - English Flashcard for Motivate - LELB Society
افزایش انگیزه درونی و لذت یادگیری با آموزش محتوا- محور

در دنیای امروزی، زبان آموزان برای تداوم یادگیری خود علاوه بر انگیزه های بیرونی به انگیزه های درونی نیاز دارند. در این راستا، آموزش مبتنی بر محتوا نقش اساسی در الهام بخشیدن و ایجاد انگیزه درونی در زبان آموزان دارد.

وقتی زبان آموزان متوجه می شوند که، در حال یادگیری مطالب مفید و کاربردی برای زندگی هستند، علاقه و انگیزه آنها برای یادگیری زبان به طور خودکار بیشتر می شود. از سوی دیگر، آموزش محتوا- محور یک روند یادگیری طبیعی و چالش برانگیز را برای زبان آموزان مهیا می کند. در نتیجه، زبان آموزان فراموش می کنند که در حال یادگیری زبان دیگری هستند.

پیاده سازی آموزش مبتنی بر محتوا از طریق فعالیت میز گرد

در آکادمی آنلاین LELB Society، دکتر محمد حسین حریری اصل، موسس و مدیر آکادمی، از فعالیت ویژه ای برای پیاده سازی آموزش مبتنی بر محتوا استفاده می کند که آن را فعالیت میز گرد (Round table) نامیده است. این روش بر اساس اصول آموزش غیر همزمان، یادگیری معکوس و مشارکتی بنا نهاده شده است.

با استفاده از فعالیت میز گرد Round table، حس حضور اجتماعی و تعامل زبان آموزان در یادگیری به شکل فعال بکار گرفته می شود. این روش با افزایش اشتیاق و انگیزه زبان آموزان در یادگیری طبیعی زبان دوم بسیار موثر است. علاوه بر آن، زبان آموزان ما به طور آزادنه موضوع مورد علاقه خود را از طریق انجمن های زبان انتخاب می کنند.

round table activity at LELB Society
پیاده سازی آموزش مبتنی بر محتوا از طریق فعالیت میز گرد

در روش میز گرد ما، یک پادکست یا ویدئوی مرتبط با موضوع انتخابی زبان آموزان به شکل درس از طریق سایت در دسترس آن ها قرار می گیرد. زبان آموزان ویدئوی آموزشی را یک تا چند بار بر اساس نیاز خود قبل از کلاس از طریق لینک مستقیم در درس می بینند. بعد از آن، از طریق انجمن زبان در بحث و گفتگوی زبانی و تعامل با زبان آموزان دیگر شرکت می کنند.

زبان آموزان در کلاس آنلاین نیز، آموخته های خود را با بحث و گفتگو درباره موضوع مربوطه ارائه می دهند. بعلاوه، در کلاس آنلاین زبان متن مربوطه را خوانده و اشکال های تلفظی و گفتاری خود  را برطرف می نمایند. زبان آموزان در روش میز گرد به شکل اکتیو از فکر و اندیشه خود برای یادگیری زبان بهره می برند. بنابراین، یادگیری زبان برایشان خسته کننده نبوده و با اشتیاق در بحث و گفتگوها شرکت می کنند.

یادگیری ماندگار زبان دوم با آموزش مبتنی بر محتوا

Content-based instruction in language learning
یادگیری عمیق و ماندگار زبان دوم با آموزش مبتنی بر محتوا

یادگیری مبتنی بر محتوا به دلایل زیر می تواند یادگیری عمیق و ماندگار زبان دوم را به راحتی میسر نماید:

1- هدف آموزش مبتنی بر محتوا (CBI)، فراگیری زبان دوم به شکل طبیعی و ماندگار است. برای اینکه در روش آموزش محتوا- محور، به خاطر سپردن واژگان زبان به شکل مفهمومی و معنایی صورت می گیرد. علاوه بر آن، زبان آموزان بدلیل علاقه به موضوع به شکل فعال در بحث و گفتگوهای مربوط به درس شرکت می کنند. در نتیجه، آموخته های زبانی خود را به طور عملی در گفتگو و مکالمه زبانی بدون حفظ کردن واژگان بکار می برند.

2- در واقع، آموزش محتوا- محور (CBI) یادگیری زبان را عمیق و معنا دار می نماید. زبان آموزان سطح متوسط و پیشرفته موضوع مورد علاقه خود را انتخاب می کنند. بنابراین، زبان آموزان با درگیر شدن در موضوع های جالب، چالش برانگیز و مورد علاقه خود زبان را یاد می گیرند. بعلاوه، مهارت و دانش زبانی بسیار خوبی را در موضوع و تخصص خود کسب می کنند.

3- فراگیری زبان دوم در آموزش مبتنی بر محتوا، هدف گرا می باشد. زبان آموزان تمایل بیشتری به کسب دانش در زمینه مورد علاقه و تخصصی خود دارند.

4- آموزش مبتنی بر محتوا، علاقه، اشتیاق، ذهن و فکر زبان آموزان را در یادگیری زبان درگیر می کند. بنابراین، احتمال دست کشیدن از یادگیری زبان را به حداقل می رساند.

ارتباط آموزش مبتنی بر محتوا و یادگیری معکوس

یادگیری معکوس (flipped learning) از اجزای اصلی آموزش زبان در آکادمی دو زبانه LELB Society می باشد. به همین دلیل، مدرسین انگلیسی و فارسی از روش آموزش مبتنی بر محتوا در راستای یادگیری معکوس استفاده می کنند. برای این منظور، برنامه های درسی بر اساس علاقه و نیاز زبان آموزان توسط مدرسین زبان ما تدوین می شود. علاوه بر آن، در آکادمی LELB Society از کتاب های آموزش زبان برای تدریس زبان استفاده نمی شود.

flipped classroom LELB Society
ارتباط آموزش مبتنی بر محتوا با یادگیری معکوس در آکادمی دوزبانه ما

در دهه های اخیر، استفاده از یادگیری معکوس و مشارکتی برای یاد گیری زبان دوم بسیار متداول شده است. بنابراین، آکادمی LELB Society هم با روش های منحصر به فرد و متفاوت خود نظیر انجمن های زبان انگلیسی و فارسی (Forum) از این روش پویا برای آموزش زبان بهره می برد. مدیریت آکادمی LELB Society، بستری را برای زبان آموزان و مدرسین زبان انگلیسی و فارسی فراهم نموده که همگی از آموزش و یادگیری زبان لذت ببرند.

در آکادمی LELB Society از فعالیت های آموزشی متنوع برای تقویت همه مهارت های زبانی (شنیدن، خواندن، نوشتن، صحبت کردن) بطور موازی و همزمان با یکدیگر استفاده می شود. همه فعالیت ها هم، بر اساس علایق و نیاز زبان آموزان از طریق انجمن های زبان و درس ها به اجرا در می آید.

تدوین درس های متنوع در هر موضوعی بر اساس علاقه و نیاز زبان آموزان از جمله تفاوت های اساسی آکادمی دوزبانه LELB Society می باشد. در آکادمی LELB Society، آموزش غیر کتابی و تدوین درس های انگلیسی و فارسی همواره در راستای آموزش مبتنی بر محتوا بطور کاربردی صورت می گیرد.

آکادمی LELB Society با تکیه بر همه موارد فوق، آموزش خودآموز زبان انگلیسی و فارسی را با بیش از 4000 درس انگلیسی و فارسی برای همه زبان آموزان فراهم نموده است. بعلاوه، تدریس زبان انگلیسی و فارسی در برترین نرم افزار آموزش زبان نیز بر اساس آموزش مبتنی بر محتوا برای مدرسین مهیا می باشد.


About Hajar Aziz Zanjani

Hajar Aziz Zanjani is a professional Persian / Farsi teacher and full-time content developer in Farsi at LELB Society. She has published hundreds of original Persian lessons, created hundreds of Persian podcasts, and taught so many Persian students all around the globe. She's got an MBA degree and is an SEO expert. Study our guest posting guidelines for authors.

View All 218 Posts by this Author »

We respond to all comments immediately. View the 30 newest comments and new topics in forums, or create a new topic in forums. You can also contact us to leave voice messages.

2 comments on “آموزش مبتنی بر محتوا در یادگیری زبان دوم – 8 نکته طلایی”

  1. سپاسگزارم از شما بابت انتشار این مقاله خوب درباره فواید استفاده از آموزش مبتنی بر محتوا در یادگیری زبان دوم. آموزش محتوا-محور باعث افزایش انگیزه در زبان آموز می شود و من به شخصه این را در یادگیری زبان دوم تجربه کرده ام

    • خواهش می کنم. آکادمی دو زبانه LELB Society ما هم تجربه بسیار خوبی در مورد استفاده از آموزش مبتنی بر محتوا برای آموزش زبان دوم داشته است.
      همه درس های فارسی و انگلیسی ما اورجینال و چند رسانه ای بوده و بر اساس آموزش مبتنی بر محتوا توسط تیم مجرب آموزشی خودمان تدوین شده اند.

Leave a Comment