Log in
Home  »  TESOL / TESL Issues through CALL   »   مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم – 10 مزیت مهم

مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم – 10 مزیت مهم

Last updated on March 12, 2023 | 154 Views | Reading Time: 4 minutes

یادگیری مشارکتی از روشهای نوین و کاربردی برای آموزش زبان می باشد. در این مقاله، شما را با مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم و نحوه بکارگیری متفاوت آن در آکادمی LELB Society آشنا می کنیم. در عصر حاضر استفاده از روش های سنتی و کتابی آموزش زبان برای زبان آموزان خسته کننده و ناکارآمد شده است. بنابراین، استفاده از روش های پویا و چالش برانگیز برای آموزش زبان دوم اهمیت زیادی دارد. آکادمی دوزبانه LELB Society با مدیریت دکتر محمد حسین حریری اصل، از روش های نوین، فعالیت های متنوع، درس های غیر کتابی برای آموزش زبان انگلیسی و فارسی به شکل فعال و پویا بهره می برد.

ویدیوی این مقاله درباره مزایای یادگیری مشارکتی

یادگیری مشارکتی چیست؟

یادگیری مشارکتی (Collaborative learning)، یک رویکرد آموزشی برای یادگیری فعال در زمینه های مختلف است. در روش یادگیری مشارکتی از گروه های دو یا چند نفری برای آموزش موضوع های مختلف استفاده می شود. در این روش آموزشی، دانش آموزان با یکدیگر و معلم برای حل مسئله، انجام تکالیف آموزشی و یادگیری مشارکت می کنند. در واقع، یادگیری از طریق تعامل، ارتباط و به اشتراک گذاشتن فکر و اندیشه یادگیرنده ها و معلم صورت می گیرد.

مزایای یادگیری مشارکتی، 10 مزیت مهم

روش یادگیری مشارکتی یک روش نوین برای تقویت یادگیری کارآمد در موضوع های درسی متفاوت می باشد. مزایای یادگیری مشارکتی به ویژه در بکارگیری آموخته ها در اجتماع، زندگی روزمره و موفقیت شغلی اهمیت بسیار زیادی دارند.

Interactivity and social presence in online education Dr. Mohammad Hossein Hariri Asl's PhD Thesis
یادگیری عمیق و فعال زبان دوم با بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی

در زیر به 9 مزیت مهم و اصلی از مزایای یادگیری مشارکتی اشاره می کنیم:

  1. یادگیری عمیق و فعال با بکارگیری آموخته ها و دانش شخصی
  2. آموزش یادگیرنده- محور
  3. یادگیری گروهی و مشارکتی
  4. تقویت مهارت های بین فردی و کار تیمی
  5. سنجش یادگیری با خود ارزیابی در گروه
  6. یادگیری مستقل و خود کارآمد با تفکر و تامل در مورد مسائل
  7. ایجاد حس حضور اجتماعی
  8. افزایش اعتماد به نفس با بیان نظر
  9. افزایش انگیزه درونی، تمایل و اشتیاق به یادگیری
  10. تقویت تفکر انتقادی و پرسش گری

نحوه بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم

رویکرد یادگیری مشارکتی یک روش ممتاز و کارآمد به ویژه در آموزش زبان دوم می باشد. البته، نحوه بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم به مهارت و تجربه مدرس در تدوین فعالیت های آموزشی مناسب بستگی دارد.

آموزش مبتنی بر محتوا در یادگیری زبان دوم
بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم از طریق آموزش مبتنی بر محتوا در آکادمی دو زبانه ما

در آکادمی دوزبانه LELB Society از روش یادگیری مشارکتی  به شکل متفاوت همراه با رویکردهای یادگیری معکوس و آموزش غیر همزمان برای آموزش زبان دوم استفاده می شود. استفاده از مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش آنلاین زبان نیاز به فراهم آوردن بستری مناسب با پشتیبانی مدرسین زبان دارد. این بستر مناسب در سایت آموزش زبان LELB Society به روش های مختلف از جمله انجمن زبان انگلیسی و فارسی (Forums)، سیستم کامنت گذاری پایان درسها، سیستم پیام گذاری صوتی و متنی برای زبان آموزان فراهم شده است.

آکادمی LELB Society برای بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان، درس های متنوعی را بر اساس آموزش مبتنی بر محتوا تدوین می نماید. بنابراین، زبان آموزان همواره موضوع های جالب، چالش برانگیز و مورد علاقه خود را برای یادگیری زبان در دسترس دارند. در واقع، آموزش مبتنی بر محتوا تاثیر یادگیری مشارکتی را در آموزش زبان چند برابر می نماید.

ایجاد حس حضور اجتماعی از طریق یادگیری مشارکتی

تحقیقات نشان داده است که یادگیری مشارکتی در تقویت مهارت های مورد نیاز برای محیط های کاری قرن 21 و موفقیت شغلی تاثیر بسیار زیادی دارد. تقویت مهارت های ارتباطی، همکاری و مسئولیت پذیری با حس حضور اجتماعی (Social presence) از مهمترین مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم می باشد.

Social presence in online learning to guarantee learner satisfaction and increase interactivity
ایجاد حس حضور اجتماعی از مزایای یادگیری مشارکتی

در آکادمی دو زبانه LELB Society از روش یادگیری معکوس مشارکتی (Collaborative flipped learning) برای آموزش زبان انگلیسی و فارسی استفاده می شود. این روش خاص آکادمی ما، با ایجاد و تقویت حس حضور اجتماعی توانسته رضایت تحصیلی صد در صد زبان آموزان را به ارمغان آورد. زبان آموزان به دلیل حس حضور اجتماعی، یادگیری خود را در گرو یادگیری دیگران می بینند. از سوی دیگر، تعامل و ارتباط با سایر زبان آموزان و احساس تعلق به فضای آموزشی، انگیزه درونی را برای یادگیری زبان افزایش می دهد.

لازم به ذکر است که ایجاد و تقویت حس حضور اجتماعی (Interactivity and Social Presence) در یادگیری زبان، موضوع پایان نامه دکترای موسس و مدیر سایت، دکتر محمد حسین حریری اصل می باشد. بنابراین، ایشان با تخصص ویژه از روش های نوین نظیر یادگیری معکوس مشارکتی و آموزش غیر همزمان برای آموزش آنلاین زبان انگلیسی و فارسی در آکادمی LELB Society استفاده می نمایند.

طراحی فعالیت میز گرد برای یادگیری مشارکتی، مختص آکادمی ما

دکتر محمد حسین حریری اصل در آکادمی دو زبانه LELB Society، فعالیت ویژه ای را با نام میز گرد (Round Table) برای آموزش زبان طراحی و مهندسی نموده است. فعالیت آموزشی میز گرد با هدف بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی و یادگیری معکوس برای آموزش آنلاین زبان انگلیسی و فارسی بنا نهاده شده است.

round table activity at LELB Society
طراحی فعالیت میز گرد و بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی برای آموزش زبان انگلیسی و فارسی توسط دکتر محمد حسین حریری

در روش آموزش میز گرد round table، ابتدا مدرس درسی را برای کلاس بعدی انتخاب نموده و لینک مربوط به درس را در اختیار زبان آموزان قرار می دهد. همه درس های انگلیسی و فارسی آکادمی ما دارای ویدئو و پادکست آموزشی به همراه متن درس می باشد. بنابراین، زبان آموزان بر اساس نیاز خود یک تا چند بار درس را می بینند. بعد از آن، زبان آموزان در ارتباط با موضوع درس قبل از کلاس آنلاین، نظرها و پرسش های خود را در فرم کامنت گذاری پایان درس طرح می کنند. بعلاوه، به پرسش های درس، سوال های مدرس و سایر زبان آموزان نیز قبل از کلاس پاسخ می دهند.

روش آموزش میز گرد round table در آکادمی LELB Society طوری طراحی شده که یادگیری اصلی زبان قبل از کلاس آنلاین، توسط خود زبان آموز صورت می پذیرد. در واقع، کلاس آنلاین زبان انگلیسی و فارسی برای ارائه آموخته های زبان آموزان می باشد. با روش آموزش میز گرد round table، یادگیری زبان فقط محدود به ساعت کلاس نمی شود. بعلاوه، زبان آموزان به شکل اکتیو و فعال در یادگیری زبان درگیر می شوند. بنابراین، فراگیری زبان انگلیسی و فارسی به شکل طبیعی و همانند زبان مادری برای زبان آموزان آسان و لذت بخش می شود.

نقش مدرس زبان در بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی

اساس یادگیری مشارکتی بر تعامل و ارتباط زبان آموزان با یکدیگر و مدرس بنا نهاده شده است. مدرس زبان در یادگیری مشارکتی نقش تعیین کننده ای در برقراری و تداوم ارتباط با زبان آموزان و بین زبان آموزان با یکدیگر را دارد. از سوی دیگر، مدرس زبان در یادگیری مشارکتی نقش تسهیل کننده دارد. به این معنی که، در یادگیری مشارکتی همه آموزش ها، یادگیرنده- محور می باشد. بنابراین، زبان آموز در روند یادگیری و انجام تکالیف آموزشی نقش کاملا فعالی دارد.

تدریس زبان انگلیسی و فارسی به شکل آنلاین در آکادمی دوزبانه LELB Society
نقش مدرس زبان در بکارگیری مزایای یادگیری مشارکتی برای آموزش زبان

در درجه نخست، مدرس زبان باید دانش زبانی کاملی در مورد همه موضوع ها را داشته باشد. بعد از آن، مدرس باید تمرین ها و فعالیت های آموزشی جذاب، متنوع و مناسبی را برای زبان آموزان طراحی نماید. در پایان، مدرس از طریق تعامل و پرسش و پاسخ با زبان آموزان می تواند ارتباط بین فردی زبان آموزان و مشارکت آنها در بحث را افزایش دهد.

استقلال زبان آموز در یادگیری مشارکتی و افزایش انگیزه برای یادگیری

بهترین مزیت تاثیر گذار یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم، استقلال زبان آموز (Learner Autonomy) می باشد. زبان آموزان در یادگیری مشارکتی بطور خودجوش و مستقل، مطالعه های خود را برای پاسخ گویی گسترش می دهند. بعلاوه، برای افزایش توانایی های خود در گروه زبان بدون اجبار خارجی، تلاش مضاعف می نمایند.

How to add WhatsApp button to website WordPress without plugin
افزایش انگیزه و تمایل به یادگیری زبان از طریق استقلال یادگیرنده از مزایای یادگیری مشارکتی در آموزش زبان دوم

 زبان آموزان در سیستم آموزش کلاس محور، برای یادگیری زبان تا حد زیادی به کتاب و مدرس وابسته هستند. اما در آکادمی دو زبانه LELB Society آموزش زبان با استفاده از رویکرد یادگیری معکوس مشارکتی تا حد زیادی، یادگیرنده- محور می باشد. بنابراین، حس استقلال و خود آموزی در زبان آموزان به شکل طبیعی تقویت می شود.

زبان آموز در یادگیری مشارکتی بطور مستقل برای کسب دانش مورد نیاز، جستجو و مطالعه می کند. علاوه بر آن، زبان آموز به تفکر، طرح پرسش و پاسخ گویی به سایر زبان آموزان نیز می پردازد. در نتیجه، یادگیری فعال با تکیه بر توانایی های فردی و تقویت مهارت های ارتباطی، لذت یادگیری زبان را دوچندان می کند.


About Hajar Aziz Zanjani

Hajar Aziz Zanjani is a professional Persian / Farsi teacher and full-time content developer in Farsi at LELB Society. She has published hundreds of original Persian lessons, created hundreds of Persian podcasts, and taught so many Persian students all around the globe. She's got an MBA degree and is an SEO expert. Study our guest posting guidelines for authors.

View All 223 Posts by this Author »

We respond to all comments immediately. View the 30 newest comments and new topics in forums.

Leave a Comment

18 + 8 =