Log in

داستانهای فارسی برای کودکان و نوجوانان – 100 داستان فارسی با ویدیو

Last updated on March 20th, 2023 by | Category: Learn Persian Online with 400 Persian Lessons + Videos | 253 Views | Reading Time: 11 minutes

داستانهای فارسی برای کودکان و نوجوانان در سرتاسر دنیا به همراه ویدیو و متن ساده نویسی شده راهی مناسب برای آموزش آنلاین زبان فارسی می باشد. داستانهای ساده و آموزنده علاقه و انگیزه کودکان را برای آموزش زبان فارسی افزایش می دهند.

داستانهای فارسی برای کودکان و نوجوانان

داستان خرگوش و لاک پشت برای آموزش آنلاین زبان فارسی به کودکان در LELB Society

بر اساس یافته های علمی، استفاده از داستان در فرایند آموزش به کودکان و نوجوانان از اهمیت بالایی برخوردار است. داستان باعث شکوفایی و رشد خلاقیت کودکان می شود و حس کنجکاوی را در بین آنها برمی انگیزد. کودکان در طول داستان، سعی می کنند خود را جای شخصیت های داستان بگذارند و جذب داستان شوند.

ویدیوی این مقاله را ببینید

در نتیجه، استفاده از داستان باعث می شود که فرایند آموزش برای کودکان لذت بخش و هیجان انگیز باشد. بنابر این، در کنار یادگیری فرم زبان فارسی از جمله واژگان و دستور زبان فارسی، پیام اخلاقی داستان نیز به کودکان به خوبی منتقل می شود.

اشتراک فرهنگی در بین داستانها

Learn Farsi story raven fox cheese at LELB Society

به دلیل پدیده جهانی بودن ادبیات یا universality of literature، کودکان و نوجوانان از هر نژاد و فرهنگی که باشند، به آسانی جذب داستان می شوند. در اصل، آشنایی با ادبیات، به ویژه داستانهای ساده و آموزنده، فرهنگ ها را به یکدیگر نزدیک می سازد و مرزهای جغرافیایی را کمرنگ می کند.

The Shepherd Boy at LELB Society with podcast and new words to learn English from Aesop's Fables

برای تایید این نکته از شما می پرسیم که آیا می دانستید که داستانهای فارسی برای کودکان که در کتابهای درسی دبستان با آنها آشنا شدید مانند داستان چوپان دروغگو و داستان روباه و زاغ در اصل، یونانی بوده و برگرفته از داستانهای ازوپ Aesop’s Fables در حدود 2600 سال پیش بوده اند؟

آموزش زبان فارسی با داستان

داستان الاغ روباه و شیر برای آموزش آنلاین زبان فارسی به کودکان با قصه های جالب و پند آموز

برای آموزش آنلاین زبان فارسی ویژه کودکان و نوجوانان، ما از مجموعه داستانهای فارسی برای کودکان که در سایت موجود می باشد، استفاده می کنیم. مانند همه درسهای فارسی و انگلیسی در سایت، داستانهای فارسی برای کودکان نیز همگی اوریجینال بوده و توسط تیم تولید محتوای ما تهیه و تدوین شده اند.

persian story with lion and rabbit for non-Persian kids at LELB Society

ما برای تهیه این داستانها، داستان های ازوپ یا Aesop’s Fables، برادران گریم، کلیله و دمنه، داستانهای شاهنامه فردوسی، مولانا و غیره را ترجمه، بازنویسی و ساده نویسی کرده ایم. همچنین، از مثلهای رایج در زبان فارسی نیز استفاده کرده و آنها را گردآوری و بازنویسی کرده ایم.

بیان شفاهی داستان

Storytelling in Farsi at LELB Society An Online Persian Class Sample

در کلاس آنلاین فارسی، کودکان و نوجوانان، پیش از تشکیل کلاس، داستان مشخص شده را می خوانند و ویدیوی مربوط به آن را می بینند. سپس در سر کلاس از آنها خواسته می شود که داستان را به زبان خود تعریف کنند. همچنین، فارسی آموزان ما می توانند خلاصه داستانها را در قسمت کامنت گذاری که در پایین هر درس وجود دارد، بنویسند. ما به همه کامنت ها و دیدگاه ها در اسرع وقت و با جزیئات کامل پاسخ می دهیم.

Leave voice messages and attach files on live chat

اعضای سایت می توانند بیان شفاهی داستان را به شکل ناهمزمان یا asynchronous learning نیز انجام دهند. این کار به وسیله سامانه آنلاین گفتگوی سایت انجام می گیرد. یعنی اعضای سایت می توانند به شکل 24 ساعته، با اساتید دوزبانه فارسی و انگلیسی ما در تماس باشند و مکالمه و مکاتبه کنند.

آموزش واژگان فارسی با داستان

می توان از داستانهای فارسی برای کودکان به منظور افزایش دایره واژگان و اصطلاحات فارسی استفاده کرد. وقتی کودکان غرق در حوادث جذاب داستان می شوند، به شکل طبیعی و ناخودآگاه واژگان و اصطلاحات زیادی را می آموزند. مثلا اگر داستانی درباره حشرات باشد، کودکان و نوجوانان با واژگان زیادی مانند زنبور عسل، پشه، مورچه، ملخ و غیره آشنا می شوند.

Learn Persian with stories at LELB Society with the story of the ants and the grasshopper with podcast for children and teenagers to learn Farsi online

بیشتر داستانهای موجود در سایت، نمادین یا سمبولیک symbolic هستند. یعنی شخصیت های داستان، غالبا از بین حیوانات انتخاب می شود. به عنوان مثال، ما تقریبا تمام داستانهای ازوپ را ترجمه و ساده نویسی کرده ایم.

Learn Persian with Stories at LELB Society - Story of Elephant and Ant

استفاده از داستانهای ساده و نمایدن با شخصیت هایی از بین جانوران، برای کودکان جذابیت و گیرایی زیادی ایجاد می کند. از طرفی دیگر، همه این داستانها، در اصل، داستان کوتاه هستند که برای کودکان با دامنه توجه محدود limited attention span گزینه بسیار ایده آلی می باشد.

تمرین صحبت کردن و مکالمه فارسی با داستان

همان طوری که به شکل گذرا اشاره شد، یکی از فواید استفاده از داستان، بحث برانگیز بودن آن می باشد. در نتیجه، در کلاس فارسی آنلاین، به شکل گروهی و یا حتی انفرادی، درباره وقایع داستانهای فارسی و نکات آموزنده آنها با فارسی آموزان صحبت می کنیم.

The story of the grocer and the parrot

به عنوان مثال، در همه داستانهای فارسی، به جز پرسش های ویژه مربوط به هر داستان، پرسش های مشترکی مانند زیر وجود دارد:

  • از این داستان چه درسی می گیرید؟
  • از کدام شخصیت داستان بیشتر خوشتان می آید؟ چرا؟
  • اگر جای شخصیت اصلی داستان بودید، چه می کردید؟
  • واژه یا اصطلاح ——— در داخل داستان به چه معنا است؟
  • شخصیت اول داستان، در دنیای واقعی نماد چه کسی است؟

آشنایی با ضرب المثل های فارسی با داستان

ما تلاش کرده ایم در هر یک از داستانهای فارسی برای کودکان، از یک ضرب المثل فارسی مرتبط با موضوع داستان استفاده کنیم و آن را به بیان ساده توضیح دهیم. این کار باعث می شود که کودک شما با فرهنگ ایرانی نیز آشنا شود.

همان طوری که حتما می دانید، زبان شیرین فارسی دارای ضرب المثل های زیادی می باشد. هر کدام از این ضرب المثلها نیز، مانند داستانهای آموزنده فارسی، دارای پیامی عمیق و اخلاقی می باشند. به این خاطر، ما تصمیم گرفتیم که یک پل ارتباطی بین داستانهای فارسی و ضرب المثل های فارسی ایجاد کینم.

آموزش حروف الفبای فارسی با داستان

Learn Persian alphabet with videos for non-Persian speakers

یکی دیگر از فواید استفاده از داستان در کلاس آنلاین فارسی، تمرین روخوانی متون فارسی و آموزش حروف الفبای فارسی می باشد. داستانهای فارسی برای کودکان به آنها کمک می کند تا بتوانند از روی متون ساده و آموزنده داستانها بخوانند.

Reading Out Practice in Farsi with Correction at LELB Society - Learn Persian Online

روخوانی از روی داستان، به ویژه در کلاس گروهی فارسی، راهی مناسب برای تمرین تلفظ در زبان فارسی می باشد. همچنین، پس از روخوانی از متن ساده داستان، درباره حوادث داستان و پیام اخلاقی آن، با فارسی آموزان بحث و گفتگو می شود.

آموزش خودآموز فارسی با داستان

Persian lessons with animation and transcript for kids at LELB Society

منابع آموزش زبان فارسی به ویژه داستانها و مثلهای فارسی موجود در سایت ما، نه تنها برای کودکان، بلکه برای آموزش زبان فارسی به بزرگسالان نیز ممتاز می باشد. تجربه چندین ساله تدریس آنلاین زبان فارسی به ما نشان داده است که فارسی آموزان بزرگسال نیز علاقه زیادی به خواندن داستانهای فارسی دارند.

برای آموزش خودآموز زبان فارسی از طریق درس های فارسی به همراه ویدیو، اعضای محترم سایت می توانند با پرداخت هزینه اندکی به عنوان حق عضویت ماهانه، به هزاران درس فارسی و انگلیسی با ویدیو دسترسی داشته باشند.

Leave voice and text comments at LELB Society to learn asynchronously

به بیان دیگر، به جای شرکت مستمر در کلاسهای آنلاین فارسی که هزینه زیادی می طلبد، در سیستم خودآموز زبان فارسی و همچنین آموزش خودآموز زبان انگلیسی، زبان آموزان می توانند به درسهایی که از پیش تدریس شده اند، دسترسی داشته باشند. در صورت داشتن هرگونه سوال نیز، زبان آموزان می توانند از انجمن های فارسی و انگلیسی ما برای طرح پرسش خود استفاده کنند.

پرورش کودک دوزبانه با داستانهای فارسی و انگلیسی

Raise a bilingual child who knows Persian and English equally well about animals

در آکادمی دوزبانه LELB Society اعضای سایت، به ویژه کودکان و نوجوانان می توانند به صدها داستان فارسی به همراه نسخه انگلیسی آنها دسترسی داشته باشند. تمامی این داستانها، از پیش تدریس و روخوانی شده و به همراه ویدیو می باشند.

Raise a bilingual child who knows Persian and English about going to the doctor

استفاده از داستانهای فارسی برای کودکان به همراه نسخه انگلیسی آنها و پشتیبانی 24 ساعته اساتید دوزبانه ما این امکان را برای پرورش کودک دوزبانه فراهم می سازد. همچنین، ما کلاس ویژه ای برای آموزش انگلیسی به کودکان داخل ایران به منظور پرورش کودک دوزبانه داریم.

در مدرسه دوزبانه فارسی و انگلیسی LELB Society که منحصرا به شکل آنلاین و جهانی فعالیت می کند، از روشهای نوین و علمی برای پرورش کودک دوزبانه استفاده می شود که یکی از آنها استفاده از داستانهای فارسی و انگلیسی می باشد.

مدیر و طراح سایت LELB Society، دکتر محمد حسین حریری اصل، با مدرک دکترای آموزش زبان انگلیسی، همواره کوشیده است تا رضایت کامل خانواده ها را در زمینه پرورش کودک دوزبانه جلب کند. برای رسیدن به این هدف بزرگ و مهم، خود ایشان، دختر 3 ساله اش، بیتا حریری اصل Bita Hariri Asl را به عنوان یک کودک دوزبانه پرورش داده است.